Nieuwsbrief 3: Vrouwentuin / Fundraiser verslag en meer

Het werd stilaan tijd jullie op de hoogte te brengen van wat er de laatste maanden zoal gebeurd is.

compositie nafugan

Het project: de vrouwentuin in Nafugan
In juli ontvingen we goed nieuws: het terrein voor de tuin werd opgeruimd en het werk aan de omheining van dikke takken en kippegaas zou weldra beginnen.  De stokken en takken werden geleverd door de vrouwen van de Moedersclub maar ook door de verschillende Alkalo’s (dorpshoofden) van rondom Nafugan (Nafugan bestaat uit een zestal dorpjes/gehuchten).  Aanvankelijk zal de tuin 50 m x 50 m groot zijn, maar die kan later uitgebreid worden.

Jatropha zal aangeplant worden als deel van de omheining.  Deze plant heeft licht giftige bladeren en zal er zo ook voor zorgen dat het loslopend vee uit de buurt blijft.  Jatropha kwam ooit veelvuldig voor in Gambia, maar verdween uit het rurale landschap.  Mede door zijn diversiteit is het ook een ideale aanplanting om de ontbossing tegen te gaan.  Jatropha stelt geen hoge bodemeisen; de olie verkregen uit de noten kan gebruikt worden als lampolie, voor de productie van zeep en bio-brandstof

Momodou S Kamara, vice-voorzitter van de NGO in Gambia, liet ons weten dat de Moedersclub in Nafugan bestaat uit vrouwen die zich bezig houden met het verbouwen van pindanoten (groundnut) en graangewassen die de meeste koolhydraten van hun voeding leveren.  Hun dieet is zeer eenzijdig en bevat weinig proteine, vetten, oliën of vitamines.  Daarom is een gesponsorde groententuin een belangrijke aanvulling voor de maaltijden en met het verkochte overschot kan een centje bijverdiend worden.  Het kweken van groenten zal tevens bijdragen tot een betere levensstandaard, niet alleen voor de leden van de Moedersclub, maar ook de school en de omliggende gemeenschappen hebben er hun voordeel bij.

Beppie Smits, secretaris van de NGO, bezocht in oktober de projecten van SHHG rond Basse.  Zij meldde ons dat de vrouwen van de Nafugan Moedersclub zeer enthousiast zijn over het project.  Tijdens het regenseizoen (van maart tot eind oktober) moeten de vrouwen hard ploeteren om voedsel voor het komende jaar te garanderen.  Het is een erg zware tijd voor de vrouwen in Afrika omdat ze buiten hun normale huishoudelijke taken (boodschappen doen, koken, wassen en voor de kinderen zorgen) ook nog eens hard op het veld moeten werken.

Benefiet op 3 oktober 2009
Een mooie herstdag lokte heel wat mensen naar de Belfry (het clubhuis van de Engelse toneelgroep BATS) op de Paardenmarkt in Antwerpen.

De aanwezigen werden vergast op een schitterend optreden van het Waelrant Ouderskoor – voor de gelegenheid droegen ze onze Afrikaanse schorten (zie verder).  Het koor bracht liedjes in verschillende talen, waaronder ook een aantal hele mooie Afrikaanse.  Het enthousiaste applaus van het publiek was welverdiend.

compositie waelrant ouderskoor

Pat, onze voorzitster, schetste in haar toespraak een beeld van de Gambiaanse toestanden:  bv als wij in Europa honger hebben, halen we gewoon iets uit de kast of ijskast, maar de doorsnee Gambiaan bezit geen voorraadkast.  En in de hut, opgebouwd uit stokken, modder en een dak van gedroogd palmbladeren,  staat geen ijskast – want er is namelijk geen electriciteit – en bovendien ook geen lopend water of sanitair!  En dat bij een gemiddelde temperatuur van 25° C.  Ongeveer 60 % van de Gambiaanse populatie is ondervoed.  Als ontbijt eten ze een stuk brood met mayonnaise, en hun enige andere maaltijd is een bord rijst met wat uiensaus.  Alleen bij feestelijke gelegenheden wordt er kip of vlees gegeten.

De opkomst was ietjes kleiner dan verwacht, maar diegenen die niet aanwezig konden zijn, hebben ons niet vergeten.  Dankzij de benefiet en de donaties zijn we alweer een stapje verder op weg naar ons doel.

We moeten zeker de BATS bedanken voor het ter beschikking stellen van het clubhuis, het Waelrant Ouderskoor voor hun prachtig optreden, Arthur en Ellen voor hun aanwezigheid, Luc en Myriam, Ricardo en Andy en alle andere helpende handen.  Dank u allemaal.

Voor foto’s: raadpleeg de foto sectie via het menu aan de linkerkant

compositie bats verkoopKrokodillen en schorten

We hebben nog altijd parelkrokodillen te koop en ook schorten.  Hiervoor kochten we stoffen met Afrikaanse motieven in Gambia en deze werden door een zeer handige Rita omgetoverd tot mooie schorten.  Wellicht een idee voor een eindejaarsgeschenk?  Als u interesse heeft, stuur ons gerust een e-mailtje.

Doneren: een kopje koffie of een cappuccino
Onze bedelbrief in de zomer leverde verschillende eenmalige donaties op, maar een aantal mensen gaven hun bank ook een bestendige opdracht om maandelijks een vast bedrag over te schrijven.  Mocht u de vrouwen van Nafugan willen helpen, kan u nogaltijd een donatie doen, of aan uw bank een bestendige opdracht geven: bv € 2 per maand (de prijs van een kopje koffie) of  € 3 per maand (de prijs van een cappuccino).

Natuurlijk mag u meer geven – waarvoor alvast dank!   Elk bedrag, hoe klein ook, maakt een verschil.

Axa bank : 751-2037600-58
BIC:  AXABBE22
IBAN: BE95751203760058

Verdere plannen
19 December 2009: Kerstmarkt
We hebben een stand op de kerstmarkt van de LindePoort in Mechelen (niet de kerstmarkt op de Grote Markt, maar op een kleine 200 m verder).  Op deze kerstmarkt kunnen sociaal-culturele verenigingen/organisaties en welzijns- en vormingsinstellingen hun producten of gelegenheidsgeschenken verkopen.  De inkom is gratis.  Er zijn heel wat standen met wereldkeuken; er is animatie en muzikale opluistering.  Kom ons gerust opzoeken tussen 14.00 en 22.00 uur in de Begijnenstraat 18 te Mechelen.

Januari 2010: bezoek aan Gambia
Een aantal bestuursleden reizen in januari 2010 naar Gambia om het Nafugan project te bezoeken, alsook de projecten van SHHG-NL.

Hartelijk dank aan iedereen die ons in 2009 gesteund heeft.  Moge 2010 u allen voorspoed, geluk en gezondheid brengen.

Het SHHG-BE Team