Nieuwsbrief 1

logo_shhg_be_colour

nieuwsbrief 1_februari 2009 (PDF versie)

Gedurende enkele weken in de maanden november en december zijn Rita, Maurice en Pat naar Gambia  geweest.  Samen met Arthur en Ellen (SHHG Nederland), Ousman ( van de FHAG, onze NGO in Gambia) en Manon zijn we met de twee voertuigen die deelnamen aan de Amsterdam-Dakar Challenge richting Basse gereden.

De Ford transit die Arthur en Ellen van Amsterdam naar Banjul reden, meer dan 7000 km, is bestemd voor de NGO.  Die van Manon wordt de ambulance voor de Sint-Vitus Clinic in Bakadaji.

Alhoewel we al om 6 uur ’s ochtens aan de ferry van Banjul naar Barra aankwamen, was het toch niet gegarandeerd dat we met de boot van 7 uur konden vertrekken.  Gelukkig, dank zij een ‘letter of priority’ en enkele telefoontjes konden we toch mee oversteken.  Om naar Basse te gaan moeten we  via de noordoever van de rivier.  De zuiderweg is nog steeds in erbarmelijke staat en de tocht van 350 km zou meerdere dagen duren!  In Georgetown staken we de rivier over met de dubbele ferry. We begrijpen nog altijd niet waarom wagens met buitenlandse nummerplaten (het papierwerk om de voertuigen te registreren in Gambia liet wat op zich wachten) in CFA of Euros moet betalen en niet in Dalasi, de Gambiaanse munt.  Soit.

Aangekomen bij Bakadaji Lower Basic  School werden we opgewacht door het lerarenkorps en de kinderen die “welcome, welcome, welcome” zongen.  Echt hartverwarmend.  Vertegenwoordigers van het dorpscomite en sommige ouders waren ook aanwezig.  Zoals gebruikelijk werd er gespeeched, muziek gemaakt, gezongen en gedanst.

De kinderen in de school hebben dringend nieuwe uniformen en sommige hebben teenslippers nodig.

De St Vitus Clinic ziet er goed uit en is klaar voor gebruik. Tijdens de maand december heeft de NGO een verpleegkundige aangeworven en verwacht wordt dat in februari de Clinic van start gaat.  De ambulance werd tijdens een aparte ceremonie in het bijzijn van de District Gouverneur plechtig overhandigd.  Enkele dagen later werd hij reeds voor een eerste ziekenvervoer in gebruik genomen.

Het project van de vrouwentuin in Kanube is dank zij de Gemeente Bussum in Nederland volledig gesponsord.  Bij een bezoek zagen we dat een deel van het terrein reeds vrijgemaakt was van allerlei struikgewas. De vrouwen zijn enthousiast over het project.  De tuin is een noodzaak in deze gemeenschap, die één van de armste die we al gezien hebben in Gambia. De kleding van de meeste kinderen was stuk; vaak is wat ze dragen ook het enige dat ze hebben. Vele kinderen hadden zelfs geen slippers of schoenen.

Ook in Nafugan Lower Basic School verwelkomen de kinderen ons al zingend.  Duidelijk is dat ook hier nog veel te doen is. Bij een storm waaide een deel van het dak van het lerarenverblijf weg. Het werd niet onmiddellijk hersteld, en nu, doordat het regenseizoen dit jaar zo lang duurde, zijn de muren beginnen afbrokkelen. Slechts de helft van de accommodatie is nog bruikbaar. De SHHG-NL zal er werk van maken dat de herstelling vlug plaatsvindt.

Nu het project in Kanube de nodige fondsen heeft, zochten wij een ander project dat SHHG-Belgie kan sponsored.  Er werd gedacht aan een naai-atelier voor de vrouwen: die zouden dan nieuwe school uniformen kunnen maken en de kapotte herstellen. Het idee van een vrouwentuin binnen het school complex werd ook geopperd. Tenslotte na dat Momodou nog eens goed met de vrouwen gepraat heeft, blijkt dat ze kiezen voor een vrouwentuin in het dorp.

En dus heeft SHHG-Belgie besloten zich voor de sponsoring van dit project in te zetten.  En daarom… hebben we nu ook jullie geldelijke steun nodig.

Elke bijdrage helpt. U kan storten op volgend rekening nummer:
SHHG (Stichting Humanitaire Hulp Gambia
Axa bank:     751-2037600-58
BIC:         AXABBE22
IBAN:        BE95751203760058

Pat,  Maurice en Fernand

Woordje uitleg: wie is wie en wat is wat

Arthur Aalst
Voorzitter van de SHHG Nederland. Voorzitter van de NGO. Reed als deelnemer van de Amsterdam-Dakar Challenge (team ‘King Arthur en de African Mamas ’ )  samen met Ellen en Marijke van Amsterdam naar Banjul, zo’n 7000 km!

Ellen Verlaan
Bestuurslid SHHG NL.  Echtgenote van Arthur.

Manon Meininger
Deelneemster Amsterdam-Dakar Challenge (team ‘De Annies ’ – samen met Connie).  Hun voertuig werd de ambulance voor St Vitus Clinic in Bakadaji

Momodou S Kamara
voormalig directeur van Bakadaji school (we ontmoetten hem in die functie reeds in 2006).  Na een master degree (studies gesponsord door SHHG-NL) is hij nu inspecteur van scholen in het district. Vice-President van de NGO Foundation Humanitarian Aid Gambia. Woont met zijn gezin in Basse