Nieuwsbrief 7

NIEUWSBRIEF 7

Nieuws over de tuin …

25 mei 2013 Afrika feest in Leefdaal ten voordele van onze tuin (zie verder). Dit jaar zijn we in de maand maart naar Gambia vertrokken. De reden: telkenmale we in februari onze tuin bezoeken, hebben de dames ofwel net gezaaid, of nog niet zo lang voor onze komst en dan zijn de plantjes nog heel klein. De tuin zag er in het verleden soms wat kaal uit. Vandaar dus dit jaar een latere vertrekdatum.

Hilde kwam dit jaar mee met haar zoon, Dries. Rita, Maurice, Leen en Pat waren ook van de partij. Na de gebruikelijke “acclimatisatie” (heerlijk warm na de lange koude winter in België) en de bezoeken aan onze vrienden aan de kust werd het tijd om naar het binnenland te trekken. We huurden een minibus. De zuidweg is bijna af – weliswaar nog een goed half uur rijden op een verharde weg, zorgde toch weer voor de nodige stofwolken. Maar het loonde om met een goed voertuig te vertrekken: geen brokken onderweg en dus maakten we goede vooruitgang. Toch duurde de tocht naar Basse wel meer dan 6 uur. Ons busje had zelfs airco en het heeft deugd gedaan! Was het redelijk warm aan de kust; dan voelden we bij onze middagstop onderweg dat het nog warmer werd, maar de hitte in Basse hadden we niet verwacht. Bij aankomst zo’n 48° C – jawel! De volgende dagen was het ietsje minder, maar bij 40° C valt slapen niet zo goed mee. We hebben ons verblijf in Basse met een dag verkort vanwege de warmte en onze bezoeken vooral vroeg ‘s morgens en in de late namiddag geregeld, zodat we de middag hitte in de schaduw konden doorbrengen.

Het weerzien met Momodou en zijn familie was weerom hartelijk. Voor de kinderen uit de buurt blijven we een attractie, vooral als we pennen en balonnen uitdelen. De volgende dag gingen we richting Nafugan. Na het gebruikelijke warme welkom op de school, reden we met een aantal dames naar de tuin. Die ligt op een goede 20 minuten wandelen van de school, maar vanwege de hitte gingen we toch maar met de minibus. En wat we toen zagen overtrof zelfs onze stoutste verwachtingen: een mooie tuin, met veel groenten en fruitboompjes, muzikanten en lachende gezichten. En wij – de toubabs – stonden er met tranen in de ogen naar te kijken.

image005 image004 image003 image002 (1)

We konden er maar niet genoeg van krijgen. Toch zijn er helaas wel enkele problemen: de vrouwen toonden ons dat sommige waterputten onvoldoende water hadden omdat ze niet diep genoeg waren. Elk perk heeft ’s morgens en

image006’s avonds telkens 4 emmers (van 10 liter) water nodig – dat is dus 80 liter water / per perk / per dag. Dus voor de hele tuin is dat 20.000 liter water. Daarom moeten de waterputten goed functioneren. En daarom worden er weer een aantal evenementen op touw gezet om geld ‘onze’ lade te brengen, waaronder het Afrika feest (zie hieronder). Van andere geplande evenementen brengen we u binnenkort nieuws. Zelf betalen de vrouwen die in de tuin werken maandelijks een bijdrage zodat er nieuwe zaden, gereedschap en kleine herstellingen kunnen gedaan worden.

Wat betekent de groententuin voor de vrouwen in Nafugan?

· een verbetering van het eenzijdig dieet

· groenten zijn een belangrijke bron van vitaminen voor de kinderen en de volwassenen

· naarmate de oogst groter is, kan een deel ervan verkocht worden

· daardoor kunnen de vrouwen beter voor hun kinderen zorgen

Gemiddeld heeft een vrouw in Gambia € 1 per dag om haar gezin te voeden! Een groententuin betekent een belangrijke bron van extra voedsel.

Afrikafeest in Leefdaal

image007De Gemeente Leefdaal is al aan haar 7e editie van het Afrikafeest toe. Dit jaar gaat de opbrengst ervan naar ons tuinproject…. Waarvoor veel dank! Vanaf 16u30 kan u terecht in de Parochiezaal voor drankjes en versnaperingen aan de cocktailbar, er zal ook een Afrikaans winkeltje, djembé sessies en kinderanimatie zijn. Het Afrikaans Buffet ‘van Noord naar Zuid’ start om 18.30u. Hiervoor dient u voor 15 mei in te schrijven door overschrijving op rekening nummer BE52 8637 0021 3209 met vermelding van uw naam, aantal kinderen en volwassenen, (€15 per volwassene en € 10 per kind). U kan ook inschrijven via hun website http://afrikafeest.leefdaal.be .

Onze bezoeken aan Gambia zowel aan de kust, waar we ondertussen ook al vele mensen hebben leren kennen, als aan Nafugan zijn een jaarlijks hoogtepunt. We betalen nog steeds onze reis en verblijf zelf, zodat we kunnen garanderen dat de opbrengst van de evenementen en de donaties integraal naar het project gaan. Over de jaren zijn verschillende vrienden en kennissen met ons meegereisd. De meesten willen nog eens terug gaan. Het is belangrijk om te zien hoe het er in andere landen aan toe gaat en te ondervinden hoeveel meer het noorden heeft dan het zuiden. Heeft u zin om mee te gaan? Geef ons dan een seintje.

Graag zouden we nogmaals beroep willen doen op uw gulheid. In een land waar 60 % van de bevolking ondervoed is, heeft deze groententuin een hele betekenis voor de mensen van Nafugan. Alle donaties helpen, hoe groot of hoe klein ook. U kan eventueel een bestendige opdracht geven aan uw bank, b.v. per maand € 2 (een kopje koffie) of € 3 (een cappuccino).

Dank u.

Het SHHG-België Team